Lite lydnad

Tiden rann iväg och jag fick välja mellan promenad eller lydnad med hunden, det blev lydnad eftersom pappa ändå är ledig idag och då ger hundarna ordentligt med motion. Men det visade sig att lydnaden inte skulle kräva så mycket tid.

Vi började med att träna på att lägga sig när man sitter vid sidan (helst rakt också) och även att inte sätta sig upp själv när matte kommer tillbaka efter att ha lämnat. Vi har alltid haft lite problem med ligg, när man är en väldigt liten  hund varför ska man då tvingas trycka sig ännu mer ner mot marken? Segt har det gått ner och snabbt upp nästan direkt efter att man nuddad marken. Det här är inget som jag tagit tag i och tränat ordentligt eftersom jag inte haft så seriösa lydnadsambitioner och jag lämnar henne sittande i agilityn. Men idag var dagen då vi skulle börja träningen! Det var skrämmande lätt att få henne att lägga sig rakt, dock är det fortfarande segt men det löser vi med tiden. När jag kom tillbaka efter att ha lämnat henne så satte hon sig upp som vanligt men efter att jag lagt henne ner och gjort om utan belöning så tog det två gånger innan hon låg kvar. Och efter det så var problemet som bortblåst och hon låg kvar hur fint som helst. Jag valde att avsluta varje mini-platsliggning utan att någon gång sätta henne upp för att liksom få bort det lite och det funkade jätte bra.
När jag kände att vi hade kläm på detaljerna i platsen så bestämde jag mig för att vi skulle börja testa lite läggande under gång eftersom vi nu fått lite kläm på det här med ligg. Vi körde bara väldigt enkelt, vi gick och sen tog jag ner handen och sa ligg och när hon lagt sig fick hon en godis och jag gick vidare. Vi utvecklade det väl inte så mycket såhär det första passet utan i slutet så körde vi bara utan godis så hon la sig mer på komando och så fick jag henne att ligga rakt också något som hon inte gjorde i början. Väldigt långsamt är det hon lägger sig och ofta så kommer rumpan nån sekund efter också :P men när hon väl har lagt sig så ligger hon så fint :)
Nu hade vi tränat i kanske 15-20 minuter och då var en liten terrierhjärna som mest är van vid att få springa och köra agility väldigt trött. Segt gick det så jag valde att avsluta innan glädjen försvann. Hihi det här med lydnad var visst ett ganska så effektivt sätt att köra slut på lilla terriern :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0