Tullgarn och vårbocken

I helgen så var vi iväg på jaktmässan på tullgarn för att kika lite. Palmis och hans kompisar var väl intresserade av allt medans jag helst hängde där dom tränade hund :P I alla fall så var det en rolig dag även om jag fick ont i fötterna och tröttna på slutet...

På kvällen efter mässan så åkte vi ut till Palmis mammas kusin (hänger ni med? :P) där det var middag och sedan jakt. Jag har bara varit med på gåsjakt en gång innan så det här var min första rådjursjakt. Jag och Palmis gick ut och satte oss på en udde vid en åker där planen var att rådjur skulle gå över. Vi hann knappt sätta oss ner innan jag fick syn på rådjur vid skogsbrynet en bit bort. Det var en get och en bock visade det sig men tyvär så såg dom oss också och gick in i skogen igen. Några minuter senare så springer två bockar ut ur skogen och ut på en åker längre bort och sedan bakom en skogsö(?) dom höll tydligen på att fajtas om revir fick jag veta. Strax efter så kom geten ut ur skogsbrynet igen och gick runt lite på åkern. Sen fick vi se att den ena bocken kommer ut ur ön och går rakt emot oss! Jag blev så sjukt nervös och ville kolla men vågade samtidigt inte för jag ville ju inte skrämma honom så jag satt still som en staty. Han gick lugnt och kom närmare och närmare och då PANG!!!



Palmis sköt ett perfekt skott och bocken låg direkt. Så sjuuuukt spännande det går inte att förklara! Vi hann vara ute i kanske 20 minuter innan det blev så ingen tråkig väntan alls. Tyvär så är det tydligen inte såhär varje gång på jakt men ändå nu fattar jag verkligen vad Palmis menat när han sagt att spänningen är det bästa med jakten. Sen så var jag stolt över mig själv också eftersom jag kunde titta på när Palmis skar upp och tog ut inälverna :-P det var inte så blodigt och äckligt som jag trott och rätt coolt faktiskt att få se lugnor, lever, hjärta och sånt IRL. Haha ush vad hemsk jag är.

Nu är det i alla fall helt säkert, efter examen så är det körkort först men sen tar jag jägarexamen!


Kommentarer
Postat av: Palmis

Självklart blir de jägarexamen inom sin tid. Som sagt de är inte så varje gång men vid hundjakten är de oftast fart och mycket spännande!

2010-06-02 @ 12:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0